ULTRALÖPARE TILL IRONMAN -          MALIN JONSSON

Möt ultralöparen Malin, som har en meritlista med långa tuffa ultralopp i löpning, swimrun och även triathlon. I helgen kommer hon att köra sin första Ironman. Malin känner sig själv väl genom de lopp hon kört och vet hur hennes kropp fungerar med energiintag och trötthetskänsla. Träningen är gjord tillsammans med peppande kompisar och vägledande coacher, känns som uppladdningen har varit riktigt bra. 

Malin är 48 år bor i Växjö, arbetar på förskola och har två barn. Läs nedan om Malins tips gällande träning inför en Ironman och mycket annat!


1. Hur har du förberett dig under denna veckan? 

Denna sista veckan har jag haft rätt lugn träning! Lätta löppass, lugna simpass och cykelpass som har varit ca 2 h! Bara för att hålla igång kroppen. Det man tränar nu påverkar inte det jag kommer prestera på lördag. Vilat och försökt att sova lite extra och sett till att jag äter bra. En mysvecka helt enkelt .

2. Vilken disciplin har du mest respekt för, och varför? 

Jag är ultralöpare och när jag bestämde mig för att jag ville göra en IM så insåg jag att jag måste lära mig att simma crawl så i augusti förra året började jag simma och har kämpat hårt för att lära mig. Började att simma 1 gång/ v och efter jul 2 ggr/ så jag är helt ny på att simma vilket automatiskt blir det jag känner mig mest orolig för. Att det ska bli blåsigt och att jag blir stressad och inte kommer in i min takt. Cyklingen är jag oxå ny på men antar att det bara är att cykla på! Jag har hela tiden sagt att några tempopinnar aldrig kommer att sättas på cykeln men nu sitter dem där och jag älskar dem.


3. Hur många timmar i veckan har du tränat i snitt senaste halvåret? 

Jag har tränat mellan 9-17 h per vecka beroende på om jag har en tuff el lätt vecka. När jag insåg att löpningen skulle få stå tillbaka så anmälde jag mig till en 100 miles tävling TEC som var i april så att jag skulle få springa mer. Jag har en löpcoach som hjälper mig med löpningen och en tricoach som hjälper mig med triträningen och dem fick tillsammans dela upp veckorna innan tec så vissa veckor var löpveckor och vissa tri! Jag kom faktiskt 2:a på tec. Och efter det har det varit fokus triathlon! Körde även min första swimrun kustjagarna i somras vilket var fantastiskt kul! 


4. Hur tänker du med energiintag, du har ju gjort en del ultralopp och har en del erfarenhet.

Jag tänker att så fort jag kommer upp ur vattnet så handlar det om att få i sig energi och vätska under hela cykelturen! Det får bli mycket gel och sportdryck och även bars så det blir lite att tugga och binda ihop det. När jag kör ultra lever jag på snickers, vatten och cola! Jag är van att äta samtidigt som jag springer och tänker att det ska funka även på cykeln.


5. Vad ser du mest fram emot med att delta i Ironman Kalmar?
 

Jag har stått och tittat flera år i Kalmar och varit så avundsjuk på alla som springer i mål och får höra honom säga- you are a ironman så det är nog det jag ser fram emot mest att få höra dessa orden och att få vara med om hela detta stora arrangemang! Och att få känna att jag klarade det! All träning som jag lagt ner hela detta året. Vad kan du ge för tips till de som drömmer om att göra en utmaning som denna? 


6. Vad kan du ge för tips till de som drömmer om att göra en utmaning som denna?

Om jag klarar det så kan alla som vill klara det! Det handlar om att vilja det så mycket som jag vill och att fullfölja sin träning. Jag kunde varken simma eller direkt cykla för ett år sedan! Cykla vanligt till o från jobb såklart men inte på en racer. Ha någon som hjälper en med ett träningsprogram och som i mitt fall någon som lärde mig att simma. Sen är det bra att ha ett pannben det kommer man långt med.


7. Vad gör du när trötthetstankar kommer, och känslan att bara stanna blir påtaglig? 

När man genomför tävlingar som håller på länge så kommer alltid negativa tankar, då gäller det att få bort dem och tänka förbi eller på något annat! Tankar som man blir glad av! Ha ett mantra som man rabblar! Och jag brukar tänka på alla andra runt omkring och titta på dem och då ser jag att dem har det med jobbigt och är med trötta! Dem kanske tom är tröttare än jag och då får jag energi utav det! Plus att jag vet av erfarenhet att det går upp och ner så när jag har det lite jobbigare så tänker jag att snart går det lättare! Jag tänker även på alla mina vänner som jag vet följer mig att jag inte ska göra dem besvikna utan kämpa och jag kommer att få vila när jag kommer i mål!


8. Tränar du själv eller med kompisar? Varför? 

Jag tränar både själv och med vänner! Löpningens alla långpass kör jag ihop med ett ultragäng och vi har så himla roligt. Intervallpass kör vi med i grupp och en del distanspass är rätt skönt att avverka ensam. Vad gäller cykel o sim så gör jag dem ihop med en tjej som heter Annica winblad som oxå ska köra sin första IM. Vi anmälde oss tillsammans och bestämde att vi skulle göra denna resan ihop och vi har haft fantastiskt roligt detta året. Vi har peppat varandra och ältat allt!!!! Sen tränar jag mycket ihop med mina coacher! Dem finns nära mig hela tiden och stöttar och hjälper mig med allt. Utan dem hade jag inte klarat det. Sen är det ju så att det finns så många som håller på med triathlon och löpning så det finns alltid någon som vill följa med ut på en cykeltur. Jag har en jätte nära kompis som heter Ulrika Berglund som kört många IM och hon är nog den som fick mig att börja med detta. Hon har med varit ett fantastiskt stöd hela vägen.
Min löparcoach heter Joakim Martinsson och min tri heter carl-Emil Bengtsson.

9. Du har familj kan du ge tips hur man får ihop sin vardagsträning?

Jag har en väldigt överseende man och utflugna barn vilket gör det ganska enkelt att träna mycket men det handlar om att planera sin träning. Varje vecka strukturera upp när och hur länge jag ska träna och sen därefter planera in allt annat! Det funkar bra eftersom det är jag som håller i all planering även när det gäller familjen. Sen händer det att jag inte kan vara med på allt eller komma senare eftersom jag måste träna men familjen har lärt sig det. Jag lägger mycket långpass på morgonen! Dem jag springer med brukar ses kl 05.00 lördag el söndag vilket innebär att då är man hemma vid 8-9 och då sover hela familjen ännu. 


Lycka till Malin, din erfarenhet och mentala styrka kommer att vara guld värt där nere i Kalmar, ska bli kul att följa din framfart.