TIPS FÖR SUPPORTERS

Ironman är inte bara en dag för alla deltagare, det är även en uppelvelse för supporters och hejjarklack som är på plats, och att kunna dela detta tillsammans skapar minnen för livet.  Men även för alla supporters är det mycket att hålla reda på och samtidigt vara till bästa möjliga hjälp.. inte helt enkelt. 

De flesta tävlande har familj, vänner, klubbkompisar och andra som hejjar på dem. Emellanåt bärs man helt fram av hejjarop och den energi som delas ut i Kalmar. Det sägs att det är den absolut bästa publiken och stämningen som finns på Ironman tävlingarna värden över. 

Vad ska man då tänka på när man står vid sidan om? Hur kan man hjälpa till på bästa sätt, när den tävlande är nervös, sammanbiten eller övertänd.. när det är många saker som ska hinnas med tidigt på morgonen? 

Läs intervjuv med Kalle Eriksson (insta @farfrompro), killen som har stor erfarenhet av tävlingar världen över, som ofta har sin familj med sig. Kalle har fina resultat på olika distanser bla VM på HIM,  jobbar heltid, driver coachning av triathleter lite vid sidan om och som alltid delar med sig av sin energi och kunskap. 


1. Ditt bästa tips till alla som agerar hejjarklack/supporters under loppet?

Hejja på allt och alla, men framförallt låt er inte nedslås av negativa kommentarer eller ansiktsuttryck. Smärta ter sig på många olika sätt. Se till att få era athleter att skratta. Om de kan glömma bort smärtan för bara en sekund kan det vara mycket till gagn i slutändan. "shit va snygg du är!" eller "spring lite långsammare så jag får en bra bild" är tips på grejer att skrika.

 2. Vad tycker du är motiverande att höra när du kör dina lopp? Barnens hejjarop, tider, eller bara att man ser stark ut?

Otroligt svårt att säga, men det beror också lite på distans. Om vi pratar IM så skulle jag säga att det är tre olika faser. Innan start vill man komma in i "trygghet", hejjarop som "du kan det här" eller "det här har du tränat för hela året" är saker som får mig på rätt tankar. Under cyklingen vill man gärna höra saker som försäkrar en om att man gör rätt. Ligger vederbörande bra till i sin AG, säg då det. Går det lite sämre, se till att få upp humöret med t.ex. "va fint du sitter på cykeln" eller "vad snabb du ser ut". På löpet handlar det om att få kroppen på andra tankar, här gäller det att freebasa så att athlete börjar skratta och längta till nästa gång de kommer till ditt ställe. Håll dig borta från uttryck som "det är inte långt kvar nu" och "vad duktig du är".
Pussar och kramar. En high five och ett "fan det där gjorde du bra". Därefter gå och käka med de övriga supportrarna medan er athlet går in i recovery area och snackar skit med sina polare, får massage och käkar lite. När ni käkat klart, ta med er en öl och takeaway till athleten som kommer tillbaka till hotellet någon timme senare. Om athleten är helt slut, hjälp denne att hämta upp sin cykel.


3. Om du ska langa flaskor/energi - hur gör man detta på bästa sätt?

Det beror helt på reglerna för tävlingen. Får man en sträcka där man får langa så görs det bäst löpandes bredvid athleten så att denne får i sig det i lugn och ro. Annars gäller det att hitta lämpliga flaskor som går att springa med. Lämplig storlek är 300-400 ml av smalare modell.


4. Tidig morgon i Kalmar, nervösa tävlande, mycket som ska hinnas med. Som supporter är det lätt att bli övertänd - hur ska man agera för att hjälpa den tävlande?

Tänk "sherpa". Var där som flugan på väggen som kan agera klädhängare. Beroende på din relation till athleten och dennes individuella behov kan du behöva hålla koll på hen så att de dricker tillräckligt, ställer sig i toakön i tid etc. Viktigt att gå igenom med din athlet dagen innan vad de vill ha av dig och sedan följa det oavsett vad athleten säger där och då. En triathlet är inte alltid helt rationell i sina uttryck på tävlingsdagen, så håll dig till avtalad plan och ta på dig teflonrocken så du inte tar åt dig av eventuella skällsord som kommer flygande.

Pussar och kramar. En high five och ett "fan det där gjorde du bra". Därefter gå och käka med de övriga supportrarna medan er athlet går in i recovery area och snackar skit med sina polare, får massage och käkar lite. När ni käkat klart, ta med er en öl och takeaway till athleten som kommer tillbaka till hotellet någon timme senare. Om athleten är helt slut, hjälp denne att hämta upp sin cykel.


5. Och efteråt - vad behöver en trött Ironman hjälp med från sin hejjarklack?

Pussar och kramar. En high five och ett "fan det där gjorde du bra". Därefter gå och käka med de övriga supportrarna medan er athlet går in i recovery area och snackar skit med sina polare, får massage och käkar lite. När ni käkat klart, ta med er en öl och takeaway till athleten som kommer tillbaka till hotellet någon timme senare. Om athleten är helt slut, hjälp denne att hämta upp sin cykel.