SPRINT TILL IRONMAN - EMILIE 

Om en vecka kokar det nere i Kalmar. Triathleter från hela världen ska släppa loss sina krafter. För många är detta årets viktigaste tävling, all träning som är gjord är just för att vara uthållig och mentalt stark under detta lopp.  3,8 km Sim, 180 km cykel, 42 km löpning - 

Emilie Gripewall är hästtjejen som blev triathlet, som reser runt hela världen och representerar Sverige på ITU lopp, samt Svenska cupen. Fokus för Emilie har varit sprint och olympisk distans men nu vill hon uppleva mer, och står på start i Kalmar. Något som Emilie har gott om så är det erfarenhet, vilket är guld värt en lång dag nere i Kalmar. Titta in på Emilies insta e_gruuswall om ni är nyfikna på att följa hennes framfart, en tjej som visar att allt är möjligt med rätt träning och fokus. Emilie jobbar heltid som specialist sjuksköterska, ofta nätter och pendlar relativt långt. Planering och prioritering gör det möjligt att träna inför alla lopp. 

Läs intervjun med Emilie nedan: 


1. Vilken träningsbakgrund har du innan du började träna mot Kalmar Ironman?

Jag har alltid varit väldigt aktiv; sprungit, styrketränat plus att jag har hela livet varit en aktiv hästtjej med minst en egen häst i stallet sedan 9års ålder. För fyra år sen halkade jag in på sporten triathlon efter att mina kompisar gett mig en triathlonstart i födelsedagspresent. Presenten fick jag då jag först tagit mig igenom en Svensk Klassiker, trots att jag inte alls höll på med den sortens utmaningar, och efter den gjorde en Tjejklassiker där mitt mål var att ta mig upp på topp 10 listan av årets snabbaste genomförda Klassiker, ett mål som jag grejade galant. Att tacka ja till presenten var inte självklart, men jag såg det som en kul grej; grejerna hade jag ju redan och tanken triathlon hade jag redan tänkt några år tidigare men så skadade jag min rygg allvarligt i en olycka vilket ledde till ett flertal stora operationer och alla tankar på att eventuellt testa sporten fick läggas på hyllan. Så när jag fick presenten tänkte jag "jajemen klart jag måste testa..." och på den vägen är det...!

2. Vilken är din styrka när det gäller träning?

Min stora styrka är nog kopplad till min största farhåga; att tvingas bryta ett lopp för att jag inte har det som krävs. Därför är jag väldigt disciplinerad i min träning. Jag är även rackarns bra på att livspussla, att få ihop dygnets timmar med balans mellan träning, vardag och vila!



3. Vad är det inom triathlon som tilltalar dig - är det att det är tre olika dicipliner eller vad?

Det som tilltalar mig är framförallt att den största delen av träningen sker utomhus i naturen. Jag gillar inte att vara instängd och träna i bassänger och svettiga gymlokaler. Sen variationen; simma, cykla, springa, styrka, rörlighet...det är så många delar vilket ger en oändlig variationsmöjlighet i hur träningsveckorna ser ut. Då blir träningen sällan tråkig och även om man känner sig lite sliten nån dag så finns det alltid något man kan göra! En tredje grej, och troligtvis den största delen till att jag faktiskt fastnat i denna sport är alla fantastiska människor man träffar genom triathlonträning och tävling. Triathlon blir verkligen en gemenskap och en livsstil. Jag har från dag ett upplevt ett varmt välkomnande i sporten och uppskattar verkligen hur man hejar och peppar varandra. Och sen alla magiska platser runt om i världen jag nu fått förmånen att besöka genom min sport. Alla fantastiska (och mindre fantastiska) tävlingsplatser runt om i världen. Jag menar, hur kan man annars tycka att det känns som en självklarhet att slänga sig från en båt utanför Alcatraz klippa ner i ett iskallt, strömt, svart bushav tillsammans med 2000 andra triathleter och simma in till San Franciscos strand. Triathlon öppnar verkligen många märkliga dörrar i livet!

4. Vad är din största utmaning för att få ihop den träning som krävs inför Ironman?

Den största utmaningen är ju att få ihop triathlonlivet med det vanliga livet; jobb, sociala event och den vanliga vardagen. En Ironman kräver det där lilla extra och det är viktigt att backas upp av personer som peppar dig och har förståelse för att du faktiskt måste genomföra dina pass. Det handlar mycket om att göra prioriteringar och planera sitt liv. Och att undvika att stressa, det kostar bara onödig energi som jag hellre lägger på mina träningspass. Jag har fördelen att ha ett jobb där jag kan jobba mycket i perioder vilket gör att vissa perioder blir träningen tuffare och andra perioder blir träningen lite softare, något som jag lärt mig acceptera och något som brukar funka väldigt bra i mina träningsupplägg.

5. Vad ska bli det roligaste med att köra detta loppet?

Det roligaste ska bli att se om min raceplan håller under loppet. Även fast jag har en stor erfarenhet av triathlontävlingar är detta min första Ironman och jag har verkligen respekt för distansen. Det ska även bli häftigt att uppleva det så många triathleter pratar så gott om; stämningen i Kalmar och loppet som sådant.



6. Vad vill du ge för tips till de som drömmer om att göra en liknande utmaning?

Sluta dröm och gör slag i saken istället! Jag tror att om tanken finns, finns även viljan att lägga ner det jobb som krävs för att komma fram ända till mållinjen. Har du väl anmält dig, ta hjälp av personer du litar på...lär dig simma (en akilleshäl för många), träna "lagom" utifrån dina förutsättningar, håll din plan och ha vansinnigt roligt längs vägen.

7. Vad är det som får dig att fortsätta när krafterna tryter under träning eller träning?

Det är helt klart mitt numera välkända pannben...it's not over until it's over! Jag har svårt att sätta ord på vad det är men eftersom jag de senaste åren gjort omkring 16 triathlonstarter per år och aldrig har brutit nått lopp så måste det vara "nånting" som driver mig till att fortsätta när dom där jobbiga tankarna dyker upp ute på banan... jag är dock rätt bra på att vända det jobbiga till nått positivt, ex vid hård motvind så blir det ju alltid enklare hem sen 😉



8. Hur ska du belöna dig efter loppet?

Jag jobbar inte så mycket med belöningsystem utan jag tycker den största belöningen är känslan när jag korsar mållinjen med en bra känsla efter ett galet tufft lopp. Efter Ironman blir det såklart sömn, mat och några dagars lugn och ro innan det är dags att ladda om inför årets sista tävlingsvecka; ITU World Championships i Australien i mitten av september.

9. Vad var det som gjorde att du just vill genomföra en Ironman?

Jag kände att det var dags att se vad det är alla pratar om! Och jag kände att kroppen känns med på noterna att träna inför riktigt lång långdistans. Det här ska verkligen bli jättespännande 😃