Swimrunnern och traillöparen Björn kör ännu en Ironman

Möt Björn Kallenberg, killen från Göteborg som älskar att springa trail och ute på klipporna i Grundsund. En stark swimrunner med ett flertal långa som korta lopp med fina placeringar på meritlistan. Björn debuterade på Ironman Kalmar för något år sen och har sen dess utvecklat sin simning med hjälp av PT pass samt även cyklingen har tagit ett steg framåt. 

Jag själv (Désirée) har delat många härliga träningstimmar med Björn, diskuterat prylar och träning i oändlighet, stått på prispallen tillsammans efter att ha kämpat sida vid sida vid flera tillfällen. Har sett hur hans tävlingshorn växer innan start, alltid med ett leende på läpparna och en förmåga att socialisera med alla andra deltagare medan jag själv kryper in i mitt skal. En riktigt salt och stark kille. 

Läs nedan om Björns tips inför starten på lördag. 

1. Vad är dina tips inför starten på lördag, vad ska man tänka på dessa sista dagar? 

Jag försöker köra några lätta pass för att hålla igång kroppen. Laddar också med lite extra magnesium och salt samtidigt som jag lägger om kosten mot mer kolhydrater och sådant som är snällt mot magen. Avstår kaffe och helt.  


2. Pasta eller Ris kvällen innan och vad äter du till frukost på racedagen?

Det blir antingen pasta eller ris kvällen innan och sannolikt ris även på morgonen ca 2tim innan start. Kanske inte den roligaste frukosten men det fungerar bra och är snällt mot magen. Juice och kaffe undviker jag. Det får bli en bonus på söndagen 
 

3. Du är en stark trail och klipplöpare hur motiverar du och pratar med dig själv när du ska ge dig ut på 42 km asfalt löpning?

 För en gång skull ser jag fram emot cyklingen och bävar lite inför löpningen. Förra gången fick jag magproblem efter 25K och fick promenera 7K. Denna gång har jag tänkt till lite mer på energiplanen och kommer gå ut i ett lägre tempo på löpningen. Varvbanor är ingen favorit och sträckan är lång så min tanke är att dela upp den i kortare sektioner och beta av dem bit för bit. Hoppas också att se en hel del träningsvänner både på och utanför banan. Det och energi är det som lyfter en mest under löpningen!


4. Småbarnsfar och heltidsjobb - ge ett tips för att få träningen gjord, när tiden är knapp.

Under senaste året har det varit svårt med kontinuiteten. Jag försöker annars lägga några fasta pass som tex simning tidigt tisdag morgon innan jobbet, onsdagkvällar kör jag ett tufft pass traillöpning med en löpargrupp och långpass löpning lördag eller söndag morgon. Cyklingen lägger jag in när det passar och varvar det med löpningen. Det är så pass enkelt att sätta sig på trainern när tid finns och är det en fin dag ute passar jag på att ta en tur. Tyvärr uteblir långpassen men att få till något är alltid bättre än inget.


5. Hur tänker du med energiintag under tävlingen?

När det gäller energin laddar jag kolhydrater dagarna innan men denna gång ingen carboloader utan bara vanlig mat. Hoppas kunna ha 400g+ av lagrade kolhydrater i kroppen innan start. Ris på morgonen 2tim innan start och 500ml vätska. Sedan 1-2 gel 15min innan simstarten. Under cyklingen kör jag hårt blandad sportdryck i två 500ml flaskor som motvarar ca 440g kolhydrater (80g/tim i 5,5 tim). Vanligt vatten har jag i en torpedflaska som jag fyller på vid behov i energistationerna. Under löpningen är planen att bara köra gels, 3 till 4 per varv, som jag får langade. I energistationerna tar jag återigen bara vatten. Hela tanken är att få i mig ca 80g kolhydrater per timme och hoppas att magen håller hela vägen. Gör den det är det en vinst i sig!


Önskar dig den bästa racedagen Björn! Kommer hejja för fullt på dig!//Désirée