TIPS INFÖR IM

Ironman Kalmar - snart snart! Bara några få dagar kvar. Fix och trix, resa till Kalmar och mentalt kämpa med att inte träna så hårt denna veckan. En utmaning för många! 

Lite tips efter de Ironmans som jag har kört, åtta stycken totalt. Första gången jag stod på start var jag rookie big time, men det gick hur bra som helst. Man är så mkt starkare än man tror. 




Ironman Kalmar - 5 dagar kvar!

10 tips på saker som kan vara bra att göra

1. Var ute i god tid - men överdriv inte. Räkna ut exakt hur mkt tid du behöver på morgonen, lägg till extra för toabesök/köer. Gå sträckan mellan transition och start, hur lång tid tar det för dig i lugn takt? Det sista du vill är att komma till start med andan i halsen och stresspåslag. Planera var du ska byta om.

2. Kontrollera växlar och bromsreglage på tävlingsmorgonen, många stirrar sig blinda på att bara pumpa däcken.Om cykeln har vält under natten kan saker ha flyttat på sig. Ligger rätt växlel i, lätt växel är att rekommendera.

3. Fyll på all energi på cykeln morgonen. Inget dagen innan! Blanda sportdryck på morgonen men förbered ALLT på kvällen innan. 

4. Checka in cykeln tidigt, skönt att lämna ifrån sig allt och gå hem och vila = ladda.

5. Svårt att somna? Tänk om och om igen hur du ska ta dig genom T1 och T2. Var dina påsar hänger, var är toan om du behöver den? Var exakt står din cykel, vilket är snabbaste vägen? Som att räkna får.. fast lite annorlunda



6. Kontrollerad fart i alla vätskedepåer, det är lätt att komma in för snabbt och inte få med sig det man vill, och dessutom är det andra deltagare som kanske vinglar då de ska fippla med sin flaska.

7. Gör en mental plan. Låter kanske konstigt, men tänk ut ämnen att ta med dig ut på banan. Allt för att bryta tankemönster. Det är ingen överraskning att du kommer att bli trött. Att det kommer att kännas oändligt långt. Att det kommer att göra ont på ställen i kroppen som knappt existerar. Det är just då som du ska ta fram dina ämnen, för att bryta tankarna. Tvinga dig att tänka på annat - och vips kommer de där negativa tankarna försvinna, om än för en stund. På min senaste tävling hade jag ex: 12 platser runt ett bord, vem ska jag bjuda och varför? Inga nära och kära utan bara okända intressanta personer. Jag kom till Jan Eliasson, Thomas Fogdö osv.. eller kanske kan du komma ihåg alla personer som gick i första klass med dig?

8. Insup all glädje och energi som erbjuds i Kalmar. Publiken där kan vara den bästa i hela världen. Jag lovar, Hawaii har inte bättre publik. Så Njut, Lev och var Lycklig över att du faktiskt kan göra detta lopp.

9. Planera energiintaget noggrant, det är en av nycklarna till att komma i mål på ett bra sätt. Vad ska du äta och när? Hur mkt? Vad gör jag om jag kräks, om jag får akut ont i magen.. vad ska jag äta dricka då? De tillfällen då jag har fått akut ont i magen har det hjälpt att dricka cola, undvika sportdrycken samt att försöka få i mig ngt "matigt" som fungerar lite som en svamp i magen. En bulle eller banan ex. 

10. Självseedning på simningen - ställ dig i den grupp du hör hemma, det är långt mkt bättre att ligga på ett par jämna fötter och simma i din egna takt än att bli översimmad om och om igen bakifrån. Det är inte kul på ngt sätt. OM det händer, behåll lugnet, simma lite åt sidan tills du hittar din fart och lugn i vattnet. 



Tips på 10 saker som man inte behöver göra

1. Ät inte för mkt mat eller svårsmält mat dagen innan. Det sista du vill är att magen jobbar järnet när du kör ditt lopp. Ät däremot ofta, mellanmål är bra dessa dagar. 

2. Titta inte för mkt på vad alla andra gör. Du har din plan för racet, du har din inprövade utrustning och vet vad du vill åstakomma.

3. Gå inte runt för mkt dagarna innan, försök att ta det så lugnt som det går. Man behöver inte vara med på alla jippon eller klubbmiddagar trots att det är trevlig. Det finns bättre tillfällen för det, trots att Kalmar är som en stor fest. 

4. Gå inte ut på löpet och tänk att det är 42 km, tänk istället hur långt det är till din första hejjarklack, till vätskedepån som faktiskt har chips eller ngt annat som känns motiverande. Själv tänker jag alltid att inga km skyltar innan 30 km är ngt värda. Bara att ta sig igenom, och sen kommer belöningen. 40 km skylten får alltid några svordommar och "nu vann jag över dig" precis som alla bojar i simningen, som också får lite hejdå ord. 



Min första start i Klamar
Min första start i Klamar

5. Slås inte av panik när vattnet är helt svart och äckligt efter att man har simmat under den lilla gångbron och man är på väg mot uppgången. Det blir bättre vatten snart! 

6. Titta inte ned och stäng av klockan när du går i mål. Tänk igenom din målgest och le om du orkar!!!

7. Strunta inte i att träna på att byta däck, eller fylla luft med små tuber. Får du punka vill du kunna agera själv!

8. Lägg inte energi på väder och vindar dagarna innan, du kan inte påverka det. Men du kan se till att du har rätt utrustning redo. Väntas det spöregn och dålig sikt i vatten ska du vara förberedd för det. 

9. Ha inte cykelskorna på cykeln bara för att alla andra har det, det går lika bra att springa med dem fram till cykeln. Men anpassa farten!

10. Ont i rumpan på cykeln? Ta inte den tunnaste padden på dräkten bara för att det är din klubbdräkt, men den sitter dåligt. Själv drar jag alltid ett par cykelbyxor över tridräkten i T1 och sen åker de av i T2. De tar mig några sekunder extra, men jag sitter bra i 18 mil och kan hålla position. Vilket jag tjänar mer på än ombytet. 



Och en sak till.. vad är DITT mål? Vad är det som får dig att fortsätta kämpa?

Du kanske jagar en placering, kanske en tid, eller kanske är det upplevelsen som är ditt mål. Oavsett så är de alla lika viktiga och lika stora att uppleva. 

För flera år sen såg jag målgången på Hawaii livesändas på TV, där och då bestämde jag mig. Jag vill ta mig dit. Till den där mytomspunna tävlingen, på den blåsiga ön.  Jag ville känna känslan att gå i mål där. Bilden nedan visar flera års av slit och leendet i ansikten är bara en bråkdel av den tillfredsställelse som jag kände inombords. En känsla som jag än i dag kan ta fram och varje gång ger den mig gåshud. Dream Big helt enkelt.