VÄGEN TILL MÅLET

  • Vad är just ditt mål? Fundera och formulera ditt eget mål. Ett mål som kan vara tidsbegränsat, utmanande, inspirerande och greppbart. Det finns flera olika mål, beroende på varför vi tränar, några förslag nedan.
    • Prestationsmål - ett mål som beskriver en prestation ex genomföra ett mål på en viss tid

    • Känslomål - beskriver känslan du får av målmedveten träning, styrka, lätthet, energi och glädje - som du kan uppleva under en träning
    • Upplevelsemål - att kunna springa/träna på en viss plats, du har kanske alltid drömt om att kunna springa runt din favoritö i kustbandet, längs en strand utomlands eller uppför en trail
  • Skapa en målbild som inspirerar dig och som du kan visualisera mot när du är trött eller saknar inspiration i din träning. Bilden ska du kunna ta fram på din näthinna, och visualisera känslor vid. (Jag har självhaft tydliga målbilder för olika målsättningar, vissa av dem har gett mig rysningar och tårar ute på träningspass - för att jag velat nå känslan jag sett framför mig)

  • Skapa förutsättningar för att kunna träna Många upplever "tiden" som ett problem - att få tid att räcka till träning. För er som ska komma igång, gäller att skapa en vana, och framförallt att bibehålla den, vecka efter vecka. För er som redan tränar regelbundet, gäller det att utmana dig själv med längre eller hårdare träning. Prioritera din vardag, och investera tid i dig själv. Jag menar att träning är den bästa pensionsförsäkringen!
  • Tro på dig själv. Boosta dig själv med peppande ord och klappar på axeln. Oavsett träningsnivå så är den postiviva känslan oerhört viktig. Direkt efter ett pass kan man tänka "aldrig mer".. "jag är dödstrött".. osv - men när den känslan har lagt sig och återhämtningen påbörjats, ska du känna "det här vill jag göra igen, träningen gör mig stark och välmående".



Foto: Nadja Odenhage www.odenhage.se