RÖRLIGHET

Igår gjorde jag () en sk funktionsanalys på testkliniken Aktivitus. Ett test där vi tittade på min löpteknik, och även min rörlighet - för att se om den ger mig några begränsningar, snedbelastningar eller annat när jag tränar.

Analysen från löpningen filmades från olika vinklar, och jag kunde snabbt ta del av resultatet. Roligt och ett väldigt tydligt!

Därefter övergick vi till rörlighet - min svaga punkt. Jag fick godkänt på mycket .. ända tills vi kom till höfterna.

- Oj oj, här var det stelt minsann, som testledaren sa.

Fick hemläxa på en del övningar - och det som kände SÅ bra, var att två av rörelserna redan ingår i det yoga program som Ida har fått mig börja köra. Min utmaning liksom. Och den känns helt rätt.

Jag är väl medveten om att jag är så stel - och därför är jag extra glad och taggad för att utveckla min rörlighet. Och yogan kommer vara viktig för mig att komma vidare. Så, nu kör vi Ida!

Efter denna analys som tog ca 1,5 h deltog jag i en kurs för effektiv löpteknik. Vi filmades i olika farter -som därefter analyserades. Detta följdes av drillövningar med två av Aktivitus kunniga medarbetare. Därefter nya filmer av löpsteget för att se förändringen - förbättringen. Lärorikt och motiverande inför kommande träning.

Teknikövningarna som vi körde kommer jag praktisera på Ida imorgon, när vi ses igen. Tekniken är viktig grund att ha med sig för att undvika belastningsskador samt för att minimera sin energiförbrukning och såldes orka springa längre eller fortare. Efter passet imorgon, kommer vi lägga upp mer info här på hemsidan så du också kan följa tipsen.